تبلیغات
 ... خوش آمدید

شما تا 25 ثانیه ی دیگر منتقل می شوید

با عرض خسته نباشید به دوستان عزیز ،
از امروز دیگه روی سیستم ایجاد و مدیریت سایت وی سی پنل مطلب مینویسم ،
الان هم در حال انتقال مطالب وبلاگم با كمك سیستم انتقال مطالب وی سی پنل به سایت جدیدم هستم .
شما تا چند لحظه ی دیگه به طور خودکار به سایت جدید وارد می شوید ...
اینم آدرس سایت : http://kadusbook.vcp.ir


/post/archive/1389/1/1
/post/archive/1388/10/4
/post/archive/1388/10/3
/post/archive/1388/10/2
/post/archive/1388/10/1
/post/archive/1388/9/4
/post/archive/1388/9/3
/post/archive/1388/9/1
/post/archive/1388/8/4
/post/archive/1388/8/3
/post/archive/1388/8/2
/post/archive/1388/8/1
/post/archive/1388/7/4
/post/archive/1388/7/3
/post/archive/1388/7/2
/post/archive/1388/7/1
/post/archive/1388/6/4
/post/archive/1388/6/3
/post/archive/1388/6/2
/post/archive/1388/6/1
/post/archive/1388/5/4
/post/archive/1388/5/3
/post/archive/1388/5/2
عنوان :فقر آهن زنان را تهدید می‌كند
متن :


 
یك فوق تخصص خون و آنكولوژی با تاكید بر این‌كه زنان به دلیل شرایط فیزیكی و جسمانی خود 2 برابر مردان به آهن نیاز دارند، گفت: از این‌رو عدم مصرف مكمل‌های آهن و اسید فولیك منجر به كم‌خونی و فقر آهن در آنها می‌شود.

دكتر سیدمحسن رضوی درخصوص بیماری فقر آهن و علل ایجاد آن به خبرنگار جام‌جم گفت: آهن عضو حیاتی موجود در بدنه هموگلوبین و تركیب پروتئینی داخل گلبول قرمز است كه نقش اصلی آن انتقال اكسیژن از ریه به بافت‌ها بوده و در سوخت وساز بدن نقش اساسی دارد.

وی افزود: آهن از طریق خوراكی وارد بدن می‌شود و پس از جذب در محل‌های مورد نیاز مازاد آن در استخوان‌ها و كبد ذخیره می‌شود. در بدن یك انسان سالم 3 الی 4 گرم آهن وجود دارد كه نیمی از آن در گلبول‌های قرمز خون، 5 تا 10 درصد در آنزیم و اعضای دیگر و بقیه نیز در بدن ذخیره می‌شود.

به گفته این متخصص خون و آنكولوژی، زمانی كه ذخایر آهن در بدن شروع به كاهش می‌كند فعالیت‌های متابولیسم بدن نیز مختل می‌شود به طوری كه توان فیزیكی و روانی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و زمانی كه ذخایر به طور كامل تخلیه شدند فرد دچار كم‌خونی می‌شود.دكتر رضوی با بیان این‌كه فقر آهن شایع‌ترین بیماری عضوی بشر است و نیمی از جمعیت زنان جهان به بیماری فقر آهن مبتلا هستند، گفت: در حالی كه گوشت و كبد منبع غنی آهن هستند، مواد گیاهی فاقد جذب آهن است.


عوارض فقر آهن
این متخصص ، بدخلقی، بی‌حوصلگی، اختلال در تمركز و در طول زمان نارسایی قلبی و اختلال در كلیه اعضای بدن را از شایع‌ترین عوارض فقر آهن برشمرد و گفت: این بیماری ویژگی ظاهری خاصی ندارد و تنها از طریق آزمایش خون می‌توان ذخایر آهن را بررسی كرده و كم‌خونی فقر آهن را تشخیص داد.

زنان، مكمل آهن را در برنامه روزانه بگنجانند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این‌كه بدن مردان روزانه نیم میلی‌گرم آهن نیاز دارد، كه این مقدار نیز از طریق مواد غذایی تامین می‌شود، تصریح كرد: متاسفانه بسیاری از زنان به دلیل عدم تحمل و ایجاد واكنش‌های گوارشی تمایلی به مصرف قرص آهن ندارند، این در حالی است كه میزان آهن مورد نیاز بدن آنها از طریق مواد غذایی تامین نمی‌شود، ضمن این‌كه زنان 2 برابر مردان آهن احتیاج دارند، همچنین با توجه به این‌كه زنان در قاعدگی‌های ماهانه مقادیر زیادی خون و آهن از دست می‌دهند، بنابراین مصرف نكردن مكمل‌های آهن و اسید فولیك به كم‌خونی فقر آهن در آنها منجر می‌شود.

دكتر رضوی با بیان این مطلب افزود: كسانی كه به هر دلیلی خون از دست می‌دهند، یعنی آهن از دست داده‌اند، لذا بیمارانی كه هموروئید دارند، زنان در زمان قاعدگی و حتی خون دماغ شدن‌ها نیز باعث كاهش مقادیر زیادی آهن می‌شود كه باید با مصرف مكمل‌ها جایگزین شود.

بهترین زمان مصرف آهن
این متخصص خون و آنكولوژی توصیه كرد بهترین زمان مصرف آهن یك ساعت قبل از صبحانه، ناهار و شام است و ترجیحا قبل از ورود غذا به معده آهن به طور مناسب در بدن جذب می‌شود در حالی كه تداخل آهن با غذا به جذب آهن آسیب می‌رساند.

عوامل موثر در كم خونی فقر آهن
كم خونی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین كمبود تغذیه‌ای در دنیاست. بدن انسان بالغ دو منبع عمده آهن دارد: 1- آهن عملكردی در هموگلوبین، میوگلوبین و آنزیم‌ها. 2- آهن ذخیره در فریتین، هموسیدرین و ترانسفرین (پروتئین حامل در خون.) آهن به خوبی توسط بدن نگهداری می‌شود. طوری كه حدود 90% آن بازیافت شده و در هر روز دوباره از آن استفاده می‌گردد و باقی مانده از صفرا دفع می‌شود؛ اما همین 10% سهم بسزایی در اعمال مختلف به عهده دارد، بنابراین باید از طریق غذا تأمین گردد وگرنه كمبود آهن عارض می‌گردد. اما از طرفی اضافه دریافت آن باعث بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود! كه در مردان و زنان پس از یائسگی به خطر این بیماری‌های مزمن می‌افزاید.

آهن غذایی به دو شكل موجود است: آهن هِم كه در هموگلوبین (پروتئین انتقال دهنده در خون)، میوگلوبین (در ماهیچه) و بعضی از آنزیم‌ها وجود دارد و آهن غیر هِم كه عمدتاً در غذاهای گیاهی موجود است ولی در برخی غذاهای حیوانی به صورت آنزیم‌های غیر هِم و فریتین (ذخیره آهن) نیز یافت می‌شود.

در بالغین طبیعی، بازدهی جذب آهن از روده به خون 5 تا 15 % آهن (هِم یا غیر هِم) موجود در غذا یا مكمل است. ولی در كم خونی به 50% می‌رسد! اكثر زنان 20 تا 30% بازدهی جذب دارند. 2تا10% غیر هم در سبزیجات و 10 تا 30% معمولاً در منابع حیوانی جذب می‌شوند.

عوامل متفاوتی بر جذب آهن اثر دارند. ویتامین ث، آهن را در محیط قلیایی بخش‌های پایینی روده كوچك محلول باقی می‌گذارد و باعث افزایش جذب آن می‌شود. مولكول‌های دیگر غذایی، مثل قندها و اسیدهای آمینه گوگرد دار نیز ممكن است ورود آهن را به سلول‌های جذبی روده افزایش دهند و پروتئین‌های حیوانی گوشت گاو، گوسفند، گوساله، جگر، ماهی و مرغ نیز جذب آهن را می‌افزایند. با این‌كه محتوای آهن شیر انسان بسیار پایین است ولی زیست دسترسی خوبی دارد كه به علت وجود لاكتوفرین در شیر می‌باشد كه باعث افزایش جذب آهن می‌شود.

به خاطر همین لاكتوفرین است كه شیرمادرخواران، آهن بیشتری از شیر مادر در برابر شیرخشك‌ها در بدن نگه می‌دارند. پروتئین وی یا لاكتالبومین نیز كه در شیر مادر بالاتر از شیر گاو است، ممكن است سبب افزایش جذب آهن شود. پس افراد آكلریدریا (كمبود ترشح اسید معده) هیپوكلریدریا (ترشح ناكافی اسید) و یا تجویز مواد قلیایی مثل آنتی اسیدها با عدم محلولیت آهن در مایعات معده و دئودنوم می‌توانند با جذب آهن غیر هِم تداخل كنند. همچنین ترشحات معدی سبب افزایش جذب آهن هِم می‌شود. در بارداری و شیردهی كه نیاز به افزایش تشكیل خون وجود دارد، جذب آهن افزایش می‌یابد. همچنین در كمبود آهن جذب آهن غیر هم افزایش می‌یابد.

فیتات موجود در پوسته غلات، تانن چای و اگزالات سبزیجات و غیره جذب آهن را پایین می‌آورند. با این‌كه اگر كلسیم زیاد مصرف شود جذب آهن را كم می‌كند، اما از طرفی وجود مقدار كافی از كلسیم سبب برداشت فسفات، اگزالات و فیتات می‌شود كه در غیر این صورت آنها با آهن تركیب شده و مانع از جذب آن می‌گردند. معمولاً آهن به غذای شیرخواران به شكل عنصری اضافه می‌شود كه قابلیت جذب آن بستگی به اندازه ذرات آهن دارد. افزایش حركت روده با كاهش زمان تماس مواد معدنی با سلول‌های دیواره روده سبب كاهش جذب آهن می‌شود. همچنین اختلال در جذب چربی با ایجاد استئاتوره، جذب آهن و كاتیون‌های دیگر را كاهش می‌دهد.